tirsdag den 22. januar 2013

Prøv selv!

Her er eksempler på læremidler. De første kan anvendes til at producere sprog med (i form af tekst, lyd, billede, video). De næste er fremstillet med et specifikt pædagogisk indhold. Prøv selv. Benyt  spørgsmålene længere til at diskutere mulighederne i disse læremidler.

1. Lav foto, lyd, video (med din mobil eller iPad) - på engelsk.

Fortæl f.eks. om dig selv, din yndlingsfilm eller hobby. Afspil eller del din lydoptagelse med en eller flere andre, som udgangspunkt for en samtale eller bare en lytteøvelse. Del et eller flere billeder (evt. film) med din sidemand/kvinde. Fortæl hvad billedet forestiller, og hvad det betyder for dig – er der evt. en historie forbundet med billedet? I kan også gøre øvelsen mere ordforrådsorienteret og f.eks tage billeder af ting (’navneord’) og fortælle om hvad ordene hedder (f.eks ”This is a/n…”).

2. Den interaktive bog (eksempler på nye bøger til iPad)

1. Alice in Wonderland (Youtube klip)
2. Morris Lessmore (Youtube klip)
3. My Story (Youtube klip)
4. Little Story Maker  (Gratis app til iPad, iPhone, iPod)


3. Andre

1. Hangman spil (pc)
2. Tændstikmand (pc og iPad)
3. Lyt til en sang (pc og iPad)
4. Lyt til en historie (pc)
5. Udtaleøvelse (pc)


Aktivitet 1 (Prøv selv) 

Prøv et eller flere af læremidlerne ovenfor
Overvej og diskuter med din sidemand/kvinde eller i grupper:
  • Hvordan oplever du det at være lærende når du bruger forskellige tilgange til det at lære sprog? (f.eks lytte til noget, svare på noget eller gøre/producere noget selv (f.eks. optage lyd, video))
  • Hvad oplever du at it kan tilbyde dig som lærende (f.eks motivation, visuel støtte til forståelse osv.)

Aktivitet 2 (Prøv selv) 

Prøv et eller flere af læremidlerne ovenfor
Overvej og diskuter med din sidemand/kvinde eller i grupper:
  • Hvilke muligheder oplever du der ligger i forskellige måder at bruge it på i sprogundervisningen?
  • Hvilke tiltag/strategier kan evt. støtte udviklingen af fremmedsprogsundervisningen i fremtiden – hvor it er en integreret del af undervisningen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar